Ukraine crisis: Russia Today TV channel faces 15 Ofcom investigations – BBC


UK media regulator Ofcom has launched 15 investigations into Russian state-backed news channel RT's coverage of the conflict in Ukraine.
The watchdog will examine whether the channel, formerly known as Russia Today, has broken impartiality rules.
Last week, the government asked Ofcom to review RT's UK broadcasts, saying it "is demonstrably part of Russia's global disinformation campaign".
Ofcom has the power to revoke broadcast licences.
At the weekend, the European Union announced it would ban the channel.
Ofcom said it had noticed a "significant increase" in the number of programmes warranting investigation under its broadcasting code.
The 15 investigations relate to every hourly edition of the channel's News programme broadcast between 05:00 and 19:00 GMT on Sunday.
They would be conducted swiftly "given the severity and urgency of the current crisis", a statement said.
Ofcom chief executive Dame Melanie Dawes said: "Given the scale and gravity of the crisis in Ukraine, audiences expect to be able to trust and rely on duly impartial broadcast news.
"When reporting on an armed conflict, we recognise it can be difficult for broadcasters to verify information and events – but it is imperative that they make every effort to do so.
"They must also explain clearly to audiences where there is uncertainty or where events are disputed."
She said freedom of expression was "a cornerstone of our approach", adding: "Given the serious ongoing situation in Ukraine, we will be concluding our investigations into RT as a matter of urgency."
A ban on RT would be likely to bring retaliatory action against British broadcasters in Russia, Foreign Secretary Liz Truss told the House of Commons on Monday.
"We are looking at what can be done on RT but the reality is that if we ban RT in the United Kingdom, that is likely to lead to channels like the BBC being banned in Russia," she said.
"What we want is the Russian population to hear the truth about what Vladimir Putin is doing, so there's a very careful judgement to be made, and that is something the culture secretary is looking at."
Last week, RT said the UK government was interfering in institutions like Ofcom that were supposedly free from political pressure.
In 2019, Ofcom fined RT £200,000 for "a serious breach" of impartiality rules in its reporting of the Salisbury poisonings and the conflict in Syria.
RT says it is an "autonomous" operation financed by the Russian Federation.
It is available in the UK via Freeview and subscription services, and broadcasts in many other countries around the world.
TV regulator Ofcom asked to review Russia Today
Sturgeon 'appalled' by Salmond hosting show on RT
BBC condemns expulsion of journalist from Russia
Labour calls for review of Russian news agency RT
Ofcom fines Russian news service £200,000
Russian news channel RT 'broke TV rules'
Moldova pleads for help with Ukraine refugee crisis
Civilians try to flee cities amid Russian shelling
UK offers £350 a month to Ukrainian refugee hosts
How sanctions have changed everyday life in Russia
Russia faces brain drain as thousands flee abroad
'No one wants to die' – Ukraine's teenage soldiers
'The kindness of Ukrainians saved my life'
Are pigs the future of organ transplants?
Looking back at the first sex worker strike. Video
Your pictures on the theme of 'urban landscape'
How an Indian labourer became a YouTube star
Have researchers really found the Holy Grail?
Is she the witch he is after?
A failing witchfinder and his suspect find themselves on a hellish road trip…
The Mystery of Anthrax Island
An astonishing story of deadly bacteria, biological warfare, and a shady protest group…
Sit back, relax and enjoy a film!
There's something for everyone on BBC iPlayer
© 2022 BBC. The BBC is not responsible for the content of external sites. Read about our approach to external linking.

source


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *